Edukasi- Mengatasi nafas dan mulut bau

| August 13, 2012 | 1 Comment

MENGATASI NAFAS DAN MULUT BAU

Berikut resep untuk mengatasi nafas dan mulut bau :

  1. Minumlah rebusan dari irisan temu lawak yang dicampur sedikit gula aren. Ramuan ini selain dapat menghilangkan bau mulut dapat juga melancarkan buang air besar dan pencernaan.
  2. Lalapan daun beluntas, daun kunir, daun kemangi dan daun kunyit yang masih muda secara bergantian. Semua ramuan ini mempunyai aroma yang spesifik. Karenanya nafas anda akan segar dan pencernaan pun sehat.
  3. Setiap bangun pagi, minumlah air putih yang telah dianginkan/diembunkan 1 – 2 gelas. Air putih ini akan melancarkan pembuangan ampas makanan dan perut menjadi bersih.
  4. Mengganti kebiasaan anda yang semula teh dengan air rebusan air sirih. Daun sirih mengandung minyak atisiri dan juga sebagai zat anti septi. Air rebusan daun sirih ini dicampur dengan garam. selain berfungsi untuk menghilangkan nafas busuk juga untuk memperkuat gusi yang bengkak.
  5. Ambillah 1/4 kayu manis. Cuci bersih lalu keringkan, gongseng tanpa minyak dan tumbuk halus. Ayaklah hasil tumbukan ini dengan mengambil tepungnya. Tepung ini disimpan dalam stoples yang kering dan tutup rapat. Setiap malam menjelang tidur, minumlah serbuk kayu manis ini 1/4 sdt. Bila tidak tahan akan baunya, masukkanlah serbuk ini kedalam kapsul yang dapat anda beli diapotik.

Category: Edukasi

Comments (1)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. pacul says:

    suwun pak….gae trus tulisane sing akeh..

Leave a Reply

%d bloggers like this: